کد مطلب:28933
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
چه جوابي براي شبهه آكل و مأكول مي دهيد؟
اين مسأله به اشكال و صورت هاي گوناگون علمي دررابطه با معاد مطرح شده است و از قديم آن را شبهه «آكل و مأكول» نام نهاده اند. پاسخ هاي مختلفي نيز در رابطه با آن داده شده است. حل اساسي قضيه اين است كه تصور اينكه بدن انسان در قيامت بايد دقيقا از همين اجزاي موجود ساخته شود پندار باطلي است و هيچ مانعي ندارد كه از اجزاي ديگري ساخته شود واين باعث ظلم بر اجزا هم نيست. زيرا ادراك كننده لذت و الم نفس انساني است و ساختار بدني از ابزارها و معدات ادراك براي نفس مي باشند. بنابراين فرقي نمي كند كه بدن شخص همين بدن دنيايي باشد يا بدني ديگر. شاهد قضيه اين است كه در همين دنيا هم براساس يكي از فرضيه هاي علمي رايج، هر هفت يا نه سال يك بار كل سلول هاي بدن عوض مي شوند. بنابراين كسي كه سي سال قبل دست كسي را بريده و امروز دستش را مي برند چندين بار دستش تغيير پيكر داده و عوض شده و با اين دست فعلي گناه نكرده ولي همين دست را جدا مي كنند زيرا انتساب فعل به فاعل و كيفردادن به لحاظ شخص است و شخص غير از بدن اوست. بلكه بدن از متعلقات وي مي باشد و اصالت از آن نفس است وگرنه اگر لازم باشد همين بدن با اجزاي موجودش در قيامت با انسان باشند سؤال مي شود كدامين بدن؟ با آنكه يك نفر ممكن است در طول عمر خود ده ها بدن عوض كرده باشد. آياتي نيز كه برزنده شدن مردگان و ساخته شدن مجدد بدن سخن گفته اند هيچ يك تصريح نكرده اند كه حتما بدن از همين اجزا ساخته خواهد شد. بلكه همگي براين دلالت دارند كه مانند همين را خداوند مي تواند بارديگر بسازد. مانند آيه شريفه: «{/Bبَلي قادِرِينَ عَلي أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ {w1-6w}{I75:4I}/}» (سوره قيامت). پاسخ هاي ديگري نيز وجود دارند. ر . ك : كتاب هاي معادشناسي.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.